Koszty przedsięwzięć opisanych tydzień temu bywają bardzo wysokie. Mają one na celu głównie zapewnienie odpowiednich warunków do realizacji eventu niezależnie od pogody. Można pokusić się o biletowanie występów, ale zazwyczaj warunki w jakich funkcjonuje lokal sezonowy, uniemożliwiają to.
Pozostaje rozpisanie wszystkich kosztów związanych w programem
artystycznym i zestawienie ich z możliwościami zarobkowymi wynikającymi wprost
z obrotu. Warto pamiętać, że koncert, czy też dobra impreza z DJ-em podnosi
rangę lokalu i zwiększa jego popularność. Są to korzyści niematerialne, o
których właściciele bardzo często zapominają a skutecznie wykorzystane,
potrafią zwiększyć przychody w długim okresie. Pozostaje jeszcze
współfinansowanie wydarzeń przez partnerów i sponsorów w zamian za reklamę w
lokalu, na scenie, w social mediach czy też poprzez wyłączność sprzedaży
określonego produktu na barze.
W całości jest to zatem duże wyzwanie organizacyjne ale na
pewno warte przemyślenia, analizy i przeliczenia. Korzyści mogą znacznie
przewyższać poniesione koszty.
Wysokie oczekiwania klientów wobec lokali sezonowych oraz
wymogi właścicieli dzierżawionych działek, motywują przedsiębiorców do
działalności wybiegającej znacząco poza standardowe normy gastronomii. Udając
się nad Wisłę, z dużym prawdopodobieństwem, można trafić na bazar z żywnością
wegetariańską, otwarty trening fitness czy nawet na targ ze starociami. Każdego
roku nadwiślańskie klubokawiarnie oferują swoim gościom szereg licznych spotkań
i wydarzeń, zarówno sportowych jak i kulturalnych. Z jednej strony jest to
wymóg stawiany przez władze miasta (tym sposobem zwiększa się atrakcyjność
terenów nadrzecznych), z drugiej jednak, bardzo skuteczna forma promocji i
reklamy dla samego lokalu. Większość wydarzeń organizowanych jest przy
współpracy z określonymi partnerami. Może to być grupa trenerów, którzy przeprowadzą
darmowy trening na terenie klubokawiarni albo przedstawiciel antykwariatu,
który rozstawi małe stanowisko z książkami w ramach bazaru książkowego. Przed
eventem należy określić zakres obowiązków i warunki współpracy. Poza wynagrodzeniem (niekoniecznie finansowym, w
grę wchodzi wymiana barterowa, wzajemna reklama, partycypacja w zyskach), należy
uwzględnić promocję (jakie kanały, w jakiej formie, o jakiej treści), podział
zadań i kosztów (organizacja zaplecza technicznego, oprawa audiowizualna,
rejestracja wydarzenia) oraz koncept spotkania. W programie kulturalno-
sportowym może się znaleźć: plenerowe pokazy filmów na telebimie, bazar z odzieżą
używaną, pokaz mody, teatr, improwizacja, kabaret, warsztaty taneczne,
warsztaty kulinarne, nauka robienia makijażu okazjonalnego, treningi biegowe,
treningi funkcjonalne, zumba, fitness czy nawet oddawanie krwi. Niewątpliwie
program na sezon letni powinien być tworzony z bardzo dużym wyprzedzeniem.
Warto wykorzystać na to okres jesienno- zimowy, kiedy dysponuje się na świeżo
wiedzą z dopiero co zakończonego sezonu a czasu jest trochę więcej. W okresie
letnim obowiązków i tak będzie wystarczająco dużo.
Nadmiar zadań i pracy związany z prowadzeniem sezonowej
klubokawiarni może wydawać się przytłaczający i niemożliwy do ogarnięcia.
Zarządzanie takim miejscem wymaga wysoko rozwiniętych kompetencji i
doświadczenia. Co więcej, koszty wszystkich przedsięwzięć mogą urosnąć do
znaczącej sumy a dobra i usługi otrzymywane w zamian nie zawsze przekładają się
bezpośrednio na wynik finansowy. To wszystko odbywa się w warunkach zmiennej i
nieprzewidywalnej pogody, która w kilka minut może zniweczyć najlepszy plan. Czy
warto zatem podejmować takie ryzyko? Tak, warto. Korzyści wynikające z
prowadzenia tego typu lokalu są ogromne. Mowa tutaj nie tylko o zysku
finansowym firmy ale również o takich aspektach jak doświadczenie, wiedza oraz
samorozwój. Dobra organizacja i zarządzanie, odpowiedni ludzie na odpowiednich
stanowiskach oraz odrobina szczęścia pozwoli płynnie przejść przez lato i
zakończyć sezon na plusie pod każdym względem.
Tomek Habdas
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz