W trakcie przeprowadzania rekrutacji
natrafimy na koszty, które od razu można zwymiarować jak i na te, które
znacznie trudniej oszacować i nie są aż tak oczywiste. Do tych pierwszych z
pewnością należą koszty związane z publikacją ogłoszenia na odpowiednich
portalach (kilkadziesiąt złotych) oraz wynagrodzenie osób, odpowiedzialnych za
rekrutację. Oczywiście można pokusić się jeszcze o wyliczenie kosztu rozmów
telefonicznych z kandydatami, jednak w dzisiejszych czasach, nie jest to na
tyle znacząca wartość aby brać ją pod uwagę.
Tracimy głównie czas, czyli jedno
z najcenniejszych dóbr jakie jest nam dane. Tracimy je przez nieodpowiednie
podejście młodych ludzi do pracy ale niestety, również na własne życzenie. Krok pierwszy, treść i miejsce publikacji
ogłoszenia. Już na starcie warto umieścić w ogłoszeniu wszystkie istotne z
punktu widzenia kandydata informacje, a więc: nazwa i adres lokalu, stanowisko,
zakres obowiązków, godziny pracy, rodzaj umowy, wysokość wynagrodzenia,
oczekiwania wobec aplikanta i inne. Zaoszczędzimy tym samym czas, który w
przeciwnym przypadku, poświęcony byłby na odpowiadanie na pytania kandydatów
jeszcze przed spotkaniem. Co więcej, mamy gwarancję, że na ogłoszenie
odpowiedzą osoby, które są faktycznie zainteresowane oferowanymi warunkami, bo
są one znane od samego początku. Wstępną rozmowę można przeprowadzić przez
telefon (spytać o doświadczenie, mocne strony, zwrócić uwagę na sposób
wypowiedzi) i dopiero po pozytywnej weryfikacji, zaprosić na spotkanie.
Ciekawym rozwiązaniem jest też zapraszanie kandydatów na rozmowę w grupie,
gdzie każdy wypowiada się i prezentuje na forum publicznym (proponuję
przetestować przy rekrutacji na najmniej wykwalifikowane stanowiska). Wreszcie,
najważniejsze, warto sprawdzać referencje i zasięgać informacji u poprzednich
pracodawców. Czasami więcej trudu i czasu poświęconego na początku pracy,
pozwala ograniczyć koszty związane z ponowną rekrutacją w długim okresie. Czas
zaoszczędzony w ten sposób, możemy przeznaczyć na działania zmierzające do
wzrostu przychodu czy też rozwoju marki.
Podsumowanie:
Koszty mierzalne poniesione:
- publikacja ogłoszenia –
kilkadziesiąt złotych
- zaangażowanie osób odpowiedzialnych
za rekrutację- zależnie od sposobu wynagrodzenia, od kilkudziesięciu do
kilkuset złotych
- opcjonalnie- test na barze,
kuchni- koszt zużytych surowców- kilkadziesiąt złotych
Zaangażowany czas, scenariusz pesymistyczny- szybka, nieprzemyślana rekrutacja
- publikacja ogłoszenia – 0,5 godz
- selekcja CV – zakładamy 45 zgłoszeń, spośród których finalnie wybieramy ok 60%, 45 x 3 min = 2,25 godz
- selekcja CV – zakładamy 45 zgłoszeń, spośród których finalnie wybieramy ok 60%, 45 x 3 min = 2,25 godz
- umówienie kandydatów, kontakt telefoniczny 27 (ilość
aplikacji po selekcji) x 3 min = 1,35 godz
- przeprowadzenie rozmów (rezerwujemy sobie czas na 20
spotkań, część odpada w trakcie umawiania terminu (dopytują o szczegóły, już
znaleźli pracę itp.), ostatecznie przychodzi ok 40-50 % umówionych osób, każda
rozmowa średnio 30 min)- 10 x 30min = 5 godz
Total 0,5 + 2,25 +
1,35 + 5 = 9,1 godz
Pozostaje loteria czy wybrany
kandydat się nadaje czy nie. Nie mamy nawet pewności czy pojawi się pierwszego
dnia w pracy, nie znamy jego historii. W długim czasie jesteśmy narażeni na
koszty związane z kolejną rekrutacją i poszukiwaniami nowych kandydatów.
Scenariusz
optymistyczny- zaplanowana rekrutacja
- publikacja ogłoszenia z pełnymi informacjami – 0,6 godz
- publikacja ogłoszenia z pełnymi informacjami – 0,6 godz
- selekcja CV – zakładamy 35 zgłoszeń
(ogłoszenie zawiera pełne informacje, możemy spodziewać się mniejszej liczby
zgłoszeń ale „pewniejszych” kandydatów, spośród których finalnie wybieramy ok
60%, 35 x 3 min = 1,75 godz
- kontakt telefoniczny i wstępna rozmowa rekrutacyjna 21
(ilość aplikacji po selekcji) x 7 min = 2,45 godz
- rozmowa właściwa, ostatecznie zapraszamy około 50%
wybranych osób, na rozmowę przychodzi 80-90% kandydatów (w poprzednim etapie od
razu trafiamy do osób najbardziej zainteresowanych) 9 x 30min = 4,5 godz
- wybieramy dwie osoby, które dodatkowo sprawdzamy u
poprzednich pracodawców 2 x 15 min = 0,5 godz
Total 0,6 + 1,75 +
2,45 +4,5 + 0,5 = 9,8
Na koniec zostajemy z dwoma
zatrudnionymi osobami, których referencje sprawdziliśmy i którym poświęciliśmy
więcej uwagi w trakcie rekrutacji. Mamy zatem większe prawdopodobieństwo na
dłuższą współpracę, co oznacza ograniczenie kosztów związanych z ponowną
rekrutacją.
Sprawdź sam, który wariant przyniesie lepsze efekty.
Sprawdź sam, który wariant przyniesie lepsze efekty.
Tomasz Habdas
No tak rekrutacja może trochę kosztować, więc lepiej się do tego przyłożyć. Bardzo ważna jest również odpowiednia wiedza i doświadczenie, dlatego warto upewnić się co do swoich rekruterów. Na website znajdziecie ofertę, która pomoże Wam usprawnić działanie działu zasobów ludzkich.
OdpowiedzUsuń