Na zakończenie dużego bloku tematycznego, skupionego wokół wskaźników opisujących wynagrodzenie oraz wszystko co pokrewne, kilka słów na temat kosztu godziny pracy.
Wynagrodzenie za godzinę pracy informuje jaki koszt ponosi
pracodawca za jedną godzinę pracy pracownika. Wskaźnik oblicza się według
wzoru:
CH = S / H
Gdzie:
CH – Koszt godziny pracy
S – Suma wynagrodzeń brutto wszystkich pracowników w danym
miesiącu
H – czas pracy wszystkich pracowników w danym miesiącu
wyrażony w godzinach
Jeżeli system płac przewiduje tylko wynagrodzenie za
przepracowany czas, to wskaźnik zawsze przyjmować będzie wartość stawki
godzinowej. Dopiero zastosowanie wszelkiego rodzaju systemów motywacyjnych w
formie finansowej, różnicować będzie badany stosunek w horyzoncie czasowym.
Szybki wzrost miary w krótkim czasie oznacza zazwyczaj
zwiększenie się wynagrodzeń prowizyjnych, które przede wszystkim skorelowane są
z obrotem lokalu. Można zatem interpretować taką sytuację jako poprawę wyniku
finansowego. Wzrost przychodu w pewnym momencie wymaga zaangażowania nowych rąk
do pracy. Nie można cały czas eksploatować tego samego zespołu do coraz to
większej pracy. Takie działanie w długim okresie unormuje wskaźnik na nowym
wyższym poziomie w stosunku do okresu bazowego (licznik, będący sumą
wynagrodzeń rośnie szybciej niż mianownik- liczba godzin).
Każde zmiany wskaźnika powinny być zawsze zestawiane z
dynamiką zmian obrotu. Tempo wzrostu lub spadku ilorazu jest mocno uzależniona
od zastosowanego systemu prowizyjnego. W mieszanych systemach, część prowizyjna
może stanowić zaledwie małą część łącznego wynagrodzenia (wynagrodzenie
podstawowe- godzinowe stanowi wtedy 70% - 100% całości płacy), może być jej
główną składową (sytuacja odwrotna, prowizje stanowią 60% -100 % sumy wynagrodzenia)
albo utrzymywać się na podobnym poziomie, co część płacy godzinowej. W
pierwszym przypadku, spadek miesięcznego obrotu spowoduje znacznie mniejszy
spadek całkowitego wynagrodzenia godzinowego niż w lokalu, gdzie o wypłacie
stanowi głównie prowizja sprzedażowa. Tam, zmiana wskaźnika będzie bardziej
widoczna. W dłuższym czasie zmiana zacznie się stabilizować. Zmniejszenie
przychodów przekłada się na mniejsze prowizje, ale i na weryfikację koniecznej
do obsługi gości obsady pracowników (mniejsze wynagrodzenie za czas pracy) -
wskaźnik się normuje.
Dynamika zmian obrotu oraz możliwości osiągania wysokiego
przychodu stanowią dodatkowy bodziec dla załogi do zwiększonej sprzedaży. W miejscach
skierowanych do wyszukanego klienta, oferujących atrakcyjną kartę, właściciel
ma zazwyczaj możliwość narzucenia większych marż. Warto wtedy uwzględnić
prowizje w cenie dań oraz koktajli i dzielić się wypracowanym zyskiem z załogą.
Jeżeli jednak, sprzedaż odgórnie ma charakter masowy, płaca zazwyczaj bazuje na
wynagrodzeniu godzinowym a prowizje, o ile występują, stanowią niewielki
procent całości pensji.
Zastosowany system motywacyjny może znacząco wpływać na
wysokość osiąganych obrotów oraz na morale i przywiązanie pracowników. Każda branża
wyróżnia się swoją indywidualną koncepcją i dopiero w oparciu o doświadczenie
własne oraz podobnych miejsc na rynku, można dobierać odpowiedni system
motywacyjny. Krótkotrwałe zmiany badanych wartości da się zazwyczaj szybko zinterpretować
i skorygować. Natychmiastowe reagowanie i nieodkładanie problemów na bok,
pozwala płynnie zarządzać lokalem i dbać o jego rentowność. Co więcej, opisane
wyżej narzędzia pozwalają planować i analizować przyszłe przychody i wydatki w
oparciu o kilka podstawowych danych. Warto zatem znać swoje liczby i poświęcać
im nieco uwagi w każdym miesiącu.
Tomasz Habdas
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz