Jak oceniać pracownika?
Odpowiedni i dobry pracownik to
skarb dla właściciela lokalu. To właśnie on ma bezpośredni kontakt z Gośćmi,
jest więc zaraz obok nich, najważniejszą osobą w restauracji. Cały proces
rekrutacji nie polega zatem na poszukiwaniu osoby, która wypełni lukę w
grafiku, a raczej na poszukiwaniu osoby, która swoją twarzą, postawą i
zachowaniem będzie godnie reprezentować nasz lokal. Jednocześnie jej świadomość
biznesowa wpłynie pozytywnie na wynik finansowy.
Zakładając świadomy wariant
budowania zespołu , warto zastanowić się, w jaki sposób oceniać pracowników i
obserwować ich rozwój. Oczywiście z jednej strony do dyspozycji mamy szereg
elementów z kategorii tak zwanej oceny miękkiej, czyli opinia menagera,
właściciela ale i Gości o danej osobie. Tym razem jednak, interesować będzie
nas ocena bardziej obiektywna, wyrażona w postaci konkretnej wartości. To co
będzie nam potrzebne do analizy, to system sprzedaży, który umożliwia podział
utargu na konkretne osoby oraz arkusz kalkulacyjny do obliczeń i porównań.
Najbardziej oczywistym i
podstawowym wskaźnikiem o jakim pomyślimy na początku jest po prostu utarg,
jaki dany pracownik osiąga, czy to w ujęciu dziennym, czy też w miesięcznym. Oczywiście
sama informacja w postaci liczby niewiele nam powie, ale w zestawieniu z innymi
danymi, uzyskamy już bardzo dużo informacji. Przede wszystkim możemy porównywać
ze sobą podobne okresy, na przykład miesiąc do miesiąca. Od razu wiemy, czy
nasz pracownik zanotował wzrost czy też spadek. Może jednak się okazać, że
spadek obrotu jednostkowego wynika głównie ze względu na spadek całego utargu w
danym okresie. Wtedy z pomocą przychodzą procenty, a konkretnie udział utargu
wypracowanego przez daną osobę w stosunku do całościowego utargu z badanego
okresu. Teraz śmiało możemy wyciągać wnioski z zaobserwowanych tendencji. Skoro
już jesteśmy przy udziale procentowym, to warto również porównać ze sobą
wszystkich pracowników na danym stanowisku i zobaczyć, kto zgarnia największy
kawałek tortu. Pamiętajmy jednak aby brać pod uwagę czynniki, które mogą
wpływać na niesprawiedliwy podział (liczba przepracowanych godzin, praca na
zmianach bardziej obleganych przez Gości i tym podobne).
Z kolei utarg osiągnięty w
badanym horyzoncie czasu podzielony przez sumę wszystkich godzin przepracowanych
przez załogę w tym samym czasie, da nam informację o wysokości obrotu, jaką
generuje jedna osoba w ciągu jednej godziny. Wartość ta, w dłuższym czasie
powinna ustabilizować się na podobnym poziomie i może posłużyć w analizach
rentowności kolejnych miejsc czy też dodatkowych eventów. W opisywanym przez
nas przypadku, może nam wskazać, który pracownik znajduje się poniżej średniej ,a który powyżej (ponownie, zwróćmy uwagę, aby
ocena była jak najbardziej sprawiedliwa, czyli uwzględniająca zbliżone warunki
pracy wszystkich pracowników).
Przykład analizy wyników
osiąganych przez załogę restauracji
Miesiąc ->
|
Luty
|
Marzec
|
Kwiecień
|
|||
Pracownik
|
l. godz
|
utarg
|
l. godz
|
utarg
|
l. godz
|
utarg
|
Kuba
|
120
|
26500
|
113
|
23400
|
105
|
23400
|
Tomek
|
110
|
25900
|
129
|
24600
|
93
|
19800
|
Ola
|
99
|
21000
|
105
|
20700
|
123
|
21500
|
Ania
|
135
|
27000
|
98
|
23500
|
109
|
25600
|
TOTAL
|
464
|
100400
|
445
|
92200
|
430
|
90300
|
Analiza wskaźników
Miesiąc ->
|
Luty
|
Marzec
|
Kwiecień
|
|||
Pracownik
|
%utargu
|
Utarg/godz
|
%utargu
|
Utarg/godz
|
%utargu
|
Utarg/godz
|
Kuba
|
26,39%
|
220,83
|
25,38%
|
207,08
|
25,91%
|
222,86
|
Tomek
|
25,80%
|
235,45
|
26,68%
|
190,70
|
21,93%
|
212,90
|
Ola
|
20,92%
|
212,12
|
22,45%
|
197,14
|
23,81%
|
174,80
|
Ania
|
26,89%
|
200,00
|
25,49%
|
239,79
|
28,35%
|
234,86
|
Suma/ Średnia
|
100%
|
216,38
|
100%
|
207,19
|
100%
|
210,00
|
Gdzie:
%utargu – udział
wypracowanego utargu przez pracownika w całości przychodu
Utarg/ godz –
średnia wartość obrotu jaką pracownik osiąga w ciągu godziny pracy.
Co nam mówią te liczby? Otóż, Kuba,
Tomek i Ania stanowią największą część osiąganego obrotu, ale może to być
spowodowane większą liczbą przepracowanych godzin, niż na przykład Ola. Ale już
na przykład analiza drugiego wskaźnika pokazuje że Ania w ciągu trzech kolejnych
miesięcy osiągała stabilny, wysoki poziom obrotu na godzinę, więc warto powierzać
jej większą liczbę zmian w miesiącu.
To tylko i wyłącznie przykład,
ale w rzeczywistości analizę powinniśmy oprzeć o znacznie dłuższy okres niż
tylko trzy miesiące. Dodatkowo warto zwrócić uwagę również na takie wartości
jak średni rachunek, wysokość premii sprzedażowej (o ile taka występuje w
lokalu), struktura sprzedaży (jakie konkretnie pozycje są sprzedawane przez
pracownika) oraz wysokość otrzymywanych napiwków. Wszystkie te wartości
liczbowe wraz z oceną miękką będą w pełni oddawać zaangażowanie pracownika oraz
jego wkład wniesiony w rozwój firmy.
Tomasz Habdas
Tomasz Habdas
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz