W większości lokali
pojawia się moment, gdy sala świeci pustkami a załoga nie zawsze wie, co ze
sobą zrobić. Może to być określona pora dnia, dzień w tygodniu czy nawet
dłuższy okres na przestrzeni całego roku. Dla rynku barów takim momentem może
być poniedziałek, kiedy ruch zazwyczaj jest mniejszy a dla klubów letnie
miesiące, gdy ludzie wybierają często imprezy plenerowe i chcą bawić się na
świeżym powietrzu. Na drugim biegunie znajduje się szczyt sezonu. Lokal
wypełnia się gośćmi, pracownicy działają na pełnych obrotach a w kasie przybywa
gotówki. Przychód z godziny pracy w każdym z tych
przypadków będzie różny. Dlatego istotne, aby ten wskaźnik podlegał stałej obserwacji na przestrzeni czasu. Jego analiza pozwala
nie tylko na odpowiednią organizację pracy w lokalu, ale również na skuteczne
planowanie pracy w przyszłości.
Przychód z godziny
pracy
Wskaźnik obrazuje jaki przychód, w badanym okresie, wypracuje
pracownik w ciągu godziny pracy. Oblicza się go według wzoru:
IH =I / H
Gdzie:
IH – przychód wypracowany w ciągu godziny przez jednego pracownika
I - obrót brutto wypracowany w danym miesiącu
H – czas pracy wszystkich pracowników w danym miesiącu
wyrażony w godzinach
Oczywiste jest, że im wyższa wartość tego ilorazu, tym lepiej
dla przedsiębiorstwa. Wskaźnik odzwierciedla wydajność i jakość pracy
zatrudnionych osób oraz ich możliwości wypracowania wysokiego obrotu. Wysoka
wartość miernika występuje w lokalach oferujących wykwintne wyroby sprzedawane
po adekwatnych do jakości cenach. Z drugiej strony, jeżeli liczba godzin
koniecznych do osiągnięcia danego obrotu jest mała, iloraz również przyjmie
wysoką wartość. Może być to spowodowane wystandaryzowanym procesem produkcji
prostych dań (fast food, lokale franczyzowe) lub automatyzacją produkcji przy
małym zaangażowaniem czynnika ludzkiego w obsłudze klienta.
Trudno zatem porównywać miary pomiędzy różnymi lokalami.
Wskaźnik należy analizować w obrębie jednego miejsca na przestrzeni czasu. Właściciel,
menager lokalu, poprzez odpowiednią promocję oraz zarządzanie, powinien dążyć
do stabilizacji przychodu z godziny pracy na poziomie gwarantującym rentowność
lokalu. Ważne, aby poziom ten utrzymywać w dłuższym okresie. Wzrost wskaźnika osiągnąć można na dwa
sposoby- poprzez zwiększenie obrotu miesięcznego (lub szybsze jego tempo
wzrostu w stosunku do tempa zmiany liczby godzin pracy) albo poprzez
zmniejszenie czasu pracy (analogicznie większe tempo spadku liczby godzin w
stosunku do zmiany wynagrodzenia). Większą wartość ilorazu można osiągnąć, na
przykład poprzez zwiększenie cen oferowanych dań oraz napojów na wskutek zmiany
karty menu (lepszej jakości półprodukty, bardziej wykwintne dania, wyszukane
koktajle). Jeżeli zmiana zostanie zaakceptowana przez klientów, wskaźnik w
krótkim okresie zmieni wartość na większą. W następnej fazie, zwiększenie
obrotu powinno pociągnąć za sobą wzmożenie ruchu w lokalu (bardziej atrakcyjne
menu, inwestycje wynikające z wypracowanego zysku), co wymaga zaangażowania
dodatkowych osób w lokalu. Wzrasta mianownik, zatem wartość wskaźnika spadnie w
stosunku do pierwszej zmiany. Ostatecznie powinien jednak ustabilizować się na
nowym, wyższym niż początkowo poziomie. Dobrze dopasowana, skuteczna promocja i
reklama zadziała dokładnie tak samo.
Tomasz Habdas
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz