Cały czas pozostajemy w temacie pracowników, rekrutacji i wynagrodzeń. Tym razem pod analizę bierzemy stosunek wartości wynagrodzeń brutto do sumy wszystkich kosztów brutto z badanego okresu (wyrażony w procentach). Jakie ciekawe wnioski mogą wyniknąć ze zmian tak sformułowanego wskaźnika?
Procent sumy kosztów
Procent sumy kosztów to informacja jaką część całości kosztów
stanowi koszt wynagrodzenia. Jego wartość otrzymujemy ze wzoru:
UC = S / C x 100%
gdzie:
UC -
wskaźnik udziału wynagrodzeń w całkowitych kosztach w danym miesiącu
S - suma wynagrodzeń
brutto w danym miesiącu
C – suma
wszystkich kosztów w danym miesiącu
Szczegółowe zestawienie kosztów przedsiębiorstwa jest cechą
bardzo indywidualną. Lokale z tej samej
branży mogą różnić się między sobą znacząco pod względem charakteru i wysokości
ponoszonych wydatków. Niemniej jednak,
ogólna struktura kosztów powtarza się w
większości podmiotów gastronomicznych. Tworzą ją takie grupy jak:
zatowarowanie, zakup artykułów gospodarczych i chemicznych, wydatki związane z
reklamą i marketingiem, wynagrodzenia, czynsz za lokal, media, koszt
zaciągniętego kredytu czy podatki. Im więcej kategorii, tym udział
poszczególnego kosztu rodzajowego w całości może być mniejszy. Wniosek zatem,
że niska wartość wskaźnika udziału wynagrodzeń w sumie płatności, wcale nie
świadczy jednoznacznie o niskim poziomie płac w lokalu i odwrotnie. Wysoki
poziom ilorazu może oznaczać, że przedsiębiorca nie ponosi części kosztów (
dysponuje lokalem na własność, nie inwestuje w reklamę czy też nie zaciągał kredytów).
Trudno zatem określić zalecany poziom udziału wynagrodzeń w
całości kosztów. Jego analizę, podobnie jak w przypadku poprzedniego wskaźnika,
powinno się opracowywać w ujęciu czasowym. Tym razem jednak, odchylenie od
poziomu równowagi wcale nie musi oznaczać stanu niepożądanego. Wzrost wskaźnika
jest jednoznaczny ze zwiększeniem wydatków związanych z zatrudnionymi
pracownikami przy zachowaniu stałego poziomu pozostałych kosztów albo ze
zmniejszeniem sumy wydatków w badanym miesiącu przy jednoczesnym utrzymaniu
stałej wartości płac. Pierwszy stan może wywołać zatrudnienie dodatkowej osoby
w związku z rozwojem firmy albo zwiększenie płac- za tymi zmianami, jak
wskazywałem wcześniej, powinien pójść wzrost obrotu co jest czynnikiem
satysfakcjonującym. W długim okresie badany wskaźnik w teorii powinien ponownie
zmniejszyć wartość ( zwiększa się obrót – rośnie koszt zatowarowania – wzrasta
koszt całkowity – spada udział wynagrodzenia w kosztach). Z kolei polityka
ograniczania kosztów, np. poprzez wynegocjowanie mniejszej stawki czynszowej,
lepszych cen towarów, zmniejszenie wydatków na reklamę, pociąga za sobą spadek
wartości kosztów co zwiększa udział płac w sumie wydatków. Jest to stan akceptowalny,
ostatecznie prowadzi bowiem do poprawy wyniku finansowego firmy.
Analiza w horyzoncie czasowym, musi być zatem zawsze
prowadzona przy pełnej wiedzy dotyczącej aktualnej polityki lokalu. Alarmująca powinna być dla przedsiębiorcy
sytuacja, gdy na wskutek wzrostu poziomu płac, wartość wskaźnika zwiększa się
ale przychód miesięczny w dłuższym okresie nie ulega zmianie. Oznacza to, że
wprowadzona zmiana nie odniosła skutku i
należy ją ponownie przeanalizować.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz