poniedziałek, 3 lipca 2017

Rozwiązania na Talerzu 27.06.2017 Resturacja Waniliowa

Za nami pierwsze spotkanie z cyklu "Rozwiązania na Talerzu", które odbyło się w miniony wtorek w restauracji Waniliowa. W wydarzeniu wzięli udział zarówno restauratorzy jak i osoby, które swoją przygodę z gastronomią dopiero zaczynają. Grono uczestników domknęli specjaliści i znawcy rynku z Chef Hunters oraz z Granice Smaku. Tematem spotkania były zagadnienia związane z zatrudnianiem, poszukiwaniem idealnych pracowników oraz ogólną, trudną sytuacją w sferze rekrutacji. Jak to zwykle bywa, dyskusja często poruszała inne tematy, ale na szczęście do kilku ciekawych wniosków udało nam się wspólnie dojść.
Rozmowa zaczęła się od wymiany doświadczenia w kwestii zatrudniania i rekrutacji. Szybko okazało się, że część rozmówców była w stanie zbudować stabilny zespół, w którym staż pracy często przekracza jeden rok. Jak podkreślali menagerowie tych miejsc, jest to możliwe, głównie dzięki tworzeniu dobrej atmosfery w miejscu pracy i przyjaznych warunków. Wszyscy jednogłośnie przyznali, że nie zawsze kwestia wysokości wynagrodzenia jest głównym czynnikiem, który decyduje o być albo niebyć w danym miejscu. Do zadań menadżera należy bowiem takie zarządzanie lokalem, aby praca w nim była przyjemnością a nie karą. Należy jednak bardzo uważać na to, aby relacje z pracownikami nie stały się zbyt luźne i przyjacielskie. Może to skutkować pogorszeniem organizacji, brakiem posłuchu i zbyt dużą swobodą działania pracowników podległych. Brak konsekwencji i pobłażanie ze strony właściciela czy też menadżera, może prowadzić do niewykonywania podstawowych obowiązków przez zespół. Mowa tu o takich czynnościach jak sprzątanie miejsca pracy, dbanie o perfect service czy też przyrządzanie posiłków zgodnie z ustalonymi zasadami. Długo zastanawialismy sie jak zmienić nastawienie osób, które notorycznie popełniają tego typu wykorczenia. Czy stosować kary finansowe (które zgodnie z prawem, nie mogą dotyczyć wynagrodzenia podstawowego) czy próbować zmienić podejście w inny sposób. Wreszcie stwierdziliśmy, że najlepszym rozwiązaniem jest metoda 3 ostrzeżeń, czyli zwalnianie pracownika, gdy sytuacja powtórzy się po raz trzeci. 
W dalszej części poruszyliśmy temat skutecznej rekrutacji i tu po raz pierwszy pojawiły się dwa rozbieżne głosy w dyskusji. Kwestią sporną okazała się treść oraz miejsce publikacji ogłoszenia. Częśc uczestników twierdziła, że ogłoszenie powinno zawierać wszystkie informacje, to znaczy miejsce pracy, wynagrodzenie, warunki i obowiązki oraz oczekiwania. Pozostali, wskazywali na zagrożenie płynące z ujawniania oczekiwań wobec przyszłego kandydata. Obawą było, że potencjalny pracownik może pobieżnie przygotować się z określonych zagadnień (karta win, liczenie food costu itp), w ten sposób zadowolić rozmówcę na rozmowie kwalifikacyjnej a w późniejszym czasie okazać się całkowicie niekompetentnym w danej dziedzinie. Ta kwestia pozostała do samodzielnego zastosowania i zweryfikowania obu tez przez wszystkich zgromadzonych. Podobnie zresztą jak, miejsca w których można umieścić ogłoszenie. Ponownie, grupa osób stwierdziła, że portale typu OLX, Gumtree są nieefektywne a w dodatku płatne. Jak sami stwierdzili, specjaliści i najlepsi, nie ogłaszają się w takich miejscach, Robią to natomiast poprzez pocztę pantoflową oraz agencje zatrudnienia z zewnątrz. Pozostając w temacie agencji, Chef Hunters wysnuli tezę, że skorzystanie z pośrednictwa jest tańsze niż tradycyjna rekrutacja, ponieważ zajmuje właścicielowi mniej czasu i daje większą gwarancję, że zatrudniona osoba zostanie na dłużej w nowym miejscu. Przyznaliśmy, że jest to z pewnością dobra alternatywa, którą zawsze należy brać pod uwagę i przetestować zanim wyrobi się na ten temat opinię. 
Obszarów i poruszonych zagadnień było znacznie więcej, nie sposób jednak wszystkie przytoczyć i skomentować. Najważniejsze, że w ramach podsumowania, wszyscy przyznali, że czegoś ciekawego i nowego się dowiedzieli i że takie spotkania mają sens. Właściciele i menadżerowie poznają się osobiście. Mają możliwość wymienić się doświadczeniem jak i opinią na temat pracowników. Każdy zatem może na takim spotkaniu dużo zyskać.

Z tego miejsca pragnę mocno podziekować wszystkim uczestnikom spotkania, nie tylko za przybycie, ale przede wszystkim za aktywny udział w rozmowie. Szczególne podziękowania kieruję do Natalii i Przemka z Waniliowej za pomoc w organizacji i ugoszczenie nas w tym wspaniałym miejscu. 
Kolejne spotkanie odbędzie się na przełomie lipca/ sierpnia bieżącego roku. Wszystkie informacje zostaną podane z wyprzedzeniem na stronie Liczby na Talerzu na portalu Facebook. Uczestnicy sami wybrali temat kolejnego spotkania a będzie to marketing i promocja lokalu w sieci.

Już teraz zapraszam.
Tomek Habdas
Liczby na Talerzu 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz