sobota, 2 grudnia 2017

O raportach własnych, czyli czego nie powie ci księgowa

Zakładając własną firmę, od samego początku wiedziałem, że dużo czasu będę poświęcać na raportowanie jej działalności, analizowanie danych, wyciąganie wniosków i odpowiednie reagowanie. To, że finalnie działam na rynku gastronomicznym, nie zmieniło w tej materii absolutnie niczego. Wręcz przeciwnie, przekonałem się, jak istotne z punktu widzenia prawidłowego zarządzania lokalem gastronomicznym, jest odpowiednie opisywanie tejże działalności poprzez liczby. Co najważniejsze, nie trzeba wcale być ścisłym umysłem do takiej analizy, Trzeba natomiast być osobą konsekwentną w działaniu i dobrze zorganizowaną.
Często spotykam się z argumentem, że raporty, analizy i inne zestawienia to część pracy księgowości. I tak i nie. Gdy jeszcze kilka lat temu pracowałem w dużej korporacji, mój departament wspierany był przez dział Raportowania, który na nasze zlecenie, przygotowywał dla nas raporty jakie tylko mogliśmy sobie zarzyczyć (w granicach rozsądku oczywiście). Nie każdego restauratora jednak stać na to, żeby takie osoby znalazły się w jego firmie (nie jest to również mu aż tak potrzebne) Tak samo, nie każdego stać na własną księgową na pełny etat, która być może zajęłaby się również raportowaniem. Być może, ponieważ raportowanie nie należy do obowiązków i kompetencji księgowego. Jest to odrębna działalność firmy, ukierunkowana na inne efekty niż rachunkowość prowadzona wewnątrz przedsiębiorstwa. 
To co przygotuje nam księgowa to na przykład Rachunek Zysków i Strat (RZiS). Jest to oczywiście bardzo ważne zestawienie, które należy bardzo często analizować (minimum raz w miesiącu). To one przedstawia aktualną kondycję naszej firmy, zestawiając obok przychodów (operacyjnych i finansowych) wszystkie koszta oraz podatki. Finalnie wykazując zatem zysk lub stratę. Jest to jednak narzędzie uniwersalne, dopasowane do każdego rodzaju działalności. Z punktu widzenia lokalu gastronomicznego, nie możemy wyczytać z niego zbyt wiele szczegółowych informacji. Zastanówmy się na przykład jaki był obrót wypracowany w restauracji w maju 2017 roku? Na pierwszy rzut oka, takiej informacji w RZiS nie ma. Możemy oczywiście spojrzeć na zestawienie przygotowane na dzień 31 maja 2017 oraz na 30 kwietnia 2017. Zmiana pozycji "Przychody netto ze sprzedaży produktów" to nasz obrót za maj. Pod warunkiem oczywiście, że działalność firmy zamyka się do jednego lokalu, który analizujemy. Podobnie rzecz ma się z kosztami. Jedyny jasno określony koszt w  RZiS to koszt zatowarowania (Wartość sprzedanych towarów i materiałów). Pozostałe wydatki, takie jak rachunki i media, wynagrodzenie premiowe, wynagrodzenie podstawowe, artykuły chemiczne i inne, są niemożliwe do odczytania i zaobserwowania w RZiS. 
Innym zestawieniem przygotowanym przez księgowość jest raport kasowy, czyli wszystkie transakcje gotówkowe dokonane przez firmę. Dodając do tego wyciąg bankowy, mamy w dwóch dokumentach wypunktowane wszystkie wydatki jakie ponosi lokal. Niestety są one właśnie w dwóch różnych miejscach. W dodatku poza wydatkami, dokumenty te zawierają również sprzedaż (opłacone gotówkowo lub przelewem faktury, transakcje kartowe). Koszty nie są posegregowane według rodzaju, tylko według daty płatności, i co równie ważne
, nie mamy odnośnika do całkowitego obrotu. Nie możemy zatem analizować wydatków w oparciu o osiągniętą sprzedaż w określonym czasie.
Nic zatem nie może zastąpić nam tradycyjnego raportowania za pomocą excela i własnej głowy. Koniec końców, to my jako właściciele wiemy najlepiej co chcemy obserwować, które obszary mogą wymknąć się spod kontroli i jak odnieść liczby do funkcjonowania lokalu gastronomicznego. Nawet najnowsze systemy sprzedaży POS, umożliwiające obserwację sprzedaży na wiele sposobów, nie rozwiązują całkowicie omawianego zagadnienia. Są idealną bazą wiedzy, dostarczającą danych. Nie są jednak narzędziem do analizy tych danych. 
Czy zatem Ty, jako właściciel swojego lokalu, wiesz jakie liczby opisują twoje przedsiębiorstwo?

Tomek Habdas

34 komentarze:

  1. Prowadzenie księgowości? W eRachuba (http://www.erachuba.pl) dokładamy starań, by nasze usługi zawsze były najwyższej jakości.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja rozliczam się sam i jak na razie nie było z tym żadnego problemu. Na początku był trochę strach, jednak dużo wiedzy zaczerpnąłem z bloga http://biznes-kredyt.pl/, prowadzi ją człowiek który zna się na rachunkowości.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wiadomo, że fajnie jest samemu zajmować się rachunkowością firmy, ale nie zawsze czas na to pozwala. Mi się to udawało przez dwa lata, ale teraz ze względu na nieco większą ilość pracy, chęć skupienia się na promocji planuję przekazać te zadania na zewnątrz. Na ten moment skłaniam się ku propozycji małego biura z Wrocławia - http://www.ec-biuro-rachunkowe.pl/o-mnie/ . Ktoś może miał przyjemność korzystać z ich usług?

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie wiem czy wiecie, ale również na takich finansowych blogach https://www.szkola-ryzyka.pl/ można znaleźć interesujące artykuły o tematyce finansowej. Na tym o podatkach, księgowości. Zawsze to dodatkowa wiedza.

    OdpowiedzUsuń
  5. Z pewnością, tego typu raporty prowadzić warto. Samą księgowość warto byłoby jednak powierzyć profesjonalnej firmie. Nie można być bowiem dobrym we wszystkim - i w księgowości i w prowadzeniu biznesu. Sama, jestem na etapie poszukiwania firmy, której księgowość mogłabym powierzyć. Czy powinnam skorzystać z oferty tej firmy: https://www.crowe.com/pl/services/outsourcing-uslug-ksiegowych czy też nie?

    OdpowiedzUsuń
  6. W takim razie jakie Biuro rachunkowe w Krakowie ? Za niedługo otwieram własną firmę i zależy mi na tym, aby księgowość była prowadzona bardzo dokladnie i rzetelnie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Korzystaliśmy z usług księgowych www.eRachuba.pl i oceniamy pozytywnie tę firmę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Wydaje mi się, że kadry i płace we własnych firmach warto powierzyć profesjonalistom i powiem Wam, że ja akurat takowych znalazłam na stronie http://pracaelastyczna.pl/outsourcing-plac-czy-to-sie-oplaca/ Myślę, że też będziecie zadowoleni z takich usług, ponieważ wszystko wykonane jest na odpowiednim poziomie i oczywiście z odpowiednim zaangażowaniem.

    OdpowiedzUsuń
  9. Sprawdzoną księgowość i usługi związane z nią oferuje też firma http://www.perfekt.biz.pl, z którą sami u nas współpracujemy. Wygodne, bezpieczne i niezawodne rozwiązanie, które każdemu szczerze polecam. Samodzielne zajmowanie się tym wszystkim podczas prowadzenia firmy jest w końcu bardzo trudne

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo fajnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  11. W temacie księgowości warto poruszyć temat audytu kadrowo-płacowego, ponieważ sprawne działanie kadr będzie budowało fundament dobrze działającej firmy. Myślę, że powinniście zerknąć sobie na stronę http://biznes4you.pl/czy-w-twojej-firmie-jest-potrzebny-audyt-kadrowo-placowy/ aby poznać więcej informacji w tym temacie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo pomocny wpis. Ja teraz rozwijam swój biznes i postawiłam na program https://sellintegro.pl/wiki/ zamawiałam go tutaj na tej stronie bo jest fajna opcja że można wypróbować przez 14 dni za darmo. Programy są też w bardzo fajnych przyjemnych cenach. Polecam zajrzeć i poczytać.

    OdpowiedzUsuń
  13. Jeśli chodzi o rozliczenia w firmie, to uważam że warto jest korzystać z usług na prawdę dobrego biura rachunkowego jakim jest na przykłąd http://www.perfekt.biz.pl . Polecam wam się z nimi skontaktować, ponieważ uważam, że na prawdę warto

    OdpowiedzUsuń
  14. Myślę, że aby prowadzić dobrą analizę danych w firmie oraz raportowanie jej działalności bardzo ważne jest uporządkowanie rożnego typu dokumentów sprzedaży. To zadanie bardzo ułatwia wielofunkcyjne narzędzie takie jak program do fakturowania.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja mam pełne zaufanie do mojej księgowej https://www.ksiegowa-nowak.pl/. Specjalistka ta oferuje również profesjonalne mediacje i negocjacje, pozwalające osiągnąć kompromisy w przypadku sporów, jak i przy zawieraniu intratnych umów. Ma ona w tym szerokie doświadczenie, dzięki czemu zapewnia najwyższą skuteczność. Pomogła mi ona w wielu kryzysowych sytuacjach w mojej firmie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń
  17. Skoro już jesteśmy w temacie księgowości to myślę, że należy poruszyć taki temat, jak przechowywanie dokumentów księgowych. Niestety większość osób nie zdaje sobie sprawy z tego, w jaki sposób przechowywanie takich dokumentów jest ważne. Na stronie https://www.archiwizacjadokumentow.com.pl/zasady-i-terminy-przechowywania-i-archiwizacji-dokumentow-ksiegowych/ możecie znaleźć kilka informacji na ten temat.

    OdpowiedzUsuń
  18. Też prowadziłem takie zestawienia. Ja ściśle współpracuję ze swoją księgową - https://www.ec-biuro-rachunkowe.pl/, która ma bardzo dużą wiedzę i pomaga mi w uporządkowaniu moich spraw firmowych. Prowadzę małą firmę, w której zatrudniam 5 osób. Może wydawać się, że jest to mała liczba, ale w praktyce naprawdę jest sporo dokumentów, które należy złożyć do urzędu. Faktury, teraz wnioski o dotacje. To wszystko zajmuje czas, a ja go nie mam. Dlatego prowadzenie księgowości oddałem Biurze Rachunkowemu. Dzięki temu mam więcej czasu.

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  20. Na pewno kiedy prowadzi się własną działalność, warto jest wiedzieć jak działa prawo gospodarcze i co ono reguluje. Jesli chcecie się tego dowiedzieć, polecam wam zajrzeć na tę stronę https://slowlajf.org.pl/prawo-gospodarcze-co-tak-wlasciwie-reguluje/ . Znajdziecie tu sporo przydatnych informacji na ten temat, z którymi warto się zapoznać

    OdpowiedzUsuń
  21. W dzisiejszych czasach coraz więcej firm korzysta z takiego rozwiązania jak outsourcing księgowości i moim zdaniem to bardzo dobre podejście. Sporo informacji na ten temat znajdziecie tutaj https://poradniki-finansowe.pl/outsourcing-ksiegowosci-kiedy-warto-z-niego-skorzystac/ i jak najbardziej polecam wam się z nimi zapoznać

    OdpowiedzUsuń
  22. Dobre biuro rachunkowe to podstawa, ale nie zaszkodzi prowadzić swoich rejestrów

    OdpowiedzUsuń
  23. Na pewno w wielu firmach to super się sprawdza outsourcing księgowości, myśleliście o tym? Dobrze prowadzona księgowość to podstawa. Może i tu warto pomyśleć o pomocy takich firm jak https://kpmgspot.pl/produkt/ulga-na-zle-dlugi-w-podatku-vat/ jeżeli chodzi o finanse firmy? Proponują tu usługi doradcze dla biznesu.

    OdpowiedzUsuń
  24. Wybór odpowiedniego biura to ważna rzecz. Jeśli odpowiednio się za to zabierzecie, to możecie w dłuższej perspektywie mieć bardzo duże korzyści. Sama teraz stoję przed takim wyborem i zastanawiam się, które biuro wybrac. Słyszałam dobre opinie o nich http://www.perfekt.biz.pl

    OdpowiedzUsuń
  25. Jeśli chodzi o mnie to ja również korzystam z księgowości zewnętrznej. Najlepiej współpracuje mi się z biurem rachunkowym http://firkrakow.pl/ gdzie wszelkie dokumenty mojej firmy są bardzo dobrze rozliczane.

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo ciekawy artykuł. Jestem pod wielkim wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  27. Sporo można się dowiedzieć, jeśli też dobrze się wybierze biuro rachunkowe we Wrocławiu . Co prawda ja ogólnie nie jestem z tego okresu, ale zamierzam poszukać dobrego specjalisty w zakresie rozliczeń. Mam nadzieję, że będzie to rzetelna i właściwa kreatywna księgowa. Wiecie, z odpowiednim podejściem i w ogóle...

    OdpowiedzUsuń
  28. Teraz w wielu firmach stawia się na e-księgowość. Jest to rozwiązanie szybkie, wygodne i konkurencyjne cenowo. Jakbyście poszukiwali partnerów biznesowych w kwestii księgowości to odsyłam na https://wzpartners.pl/oferta/e-ksiegowosc/

    OdpowiedzUsuń
  29. Bardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń