wtorek, 21 lutego 2017

Jak zacząć żeby szybko nie skończyć. Część 2

Tydzień temu rozważaliśmy analizę kosztów wejścia na rynek,czyli inaczej mówiąc, czy stać nas na otwarcie knajpy. Dzisiaj, uwagę skupimy na drugiej, równie istotnej analizie, a mianowicie, na analizie rentowności. Czy nasz pomysł, w dłuższej perspektywie czasu ma szansę utrzymać się na rynku i co ważne, czy będzie generował zyski.Zyski, w najprostszym ujęciu, rozumiemy tutaj jako różnicę między osiąganym przychodem a ponoszonymi kosztami w badanym okresie. 

Koszty zazwyczaj dzielimy na stałe oraz zmienne. Do grupy tych pierwszych, zalicza się wydatki, które w dłuższym czasie są stałe (czynsz, media. rachunki, rata kredytu ratalnego, leasing, opłaty bankowe, prowizja za wynajem terminala płatniczego i inne, które już teraz znamy).Koszty zmienne sa dużo trudniejsze do oszacowania i zwymiarowania. Ich wartość zmienia się w analizowanych przedziałach czasowych. Mamy tutaj na myśli koszty zakupionych towarów, wynagrodzenia pracowników (o ile nie są to stałe pensje), podatki, wydatki związane z reklamą i tak dalej.Wszystkie te wartości staramy się oszacować w naszej analizie wykorzystując wszelkie możliwe źródła iformacji oraz własną wiedzę. 

Określenie przychodów to zadanie nieco trudniejsze. Musimy z góry założyć sprzedaż poszczególnych pozycji z naszego menu. Ale jak to zrobić? Jednym z podejść, jest określenie wartości oczekiwanych i porządanych. W końcu to właściciel, czy też menadżer sam kreuje sprzedaż poprzez wykwalifikowaną obsługę i strukturę menu. Zazwyczaj dąży się do sprzedaży pozycji najbardziej rentownych i do maksymalizacji wartości rachunku. 
Możemy również spróbować ocenić sprzedaż w oparciu o lokale bezpośrednio konkurujące z naszym pomysłem. Dłuższa wizyta w takim miejscu i uważna obserwacja potrafi przynieść odpowiedż na wiele pytań. Co sprzedaje się najlepiej i w jakich ilościach? Jaka jest średnia wartość rachunku? Czy Klient decyduje się na zestawy ? Pamiętamy jednak, że ma to być tylko wskazówka do obliczeń, nie wierne odwzorowanie sprzedaży.
Uzupełnieniem wiedzy niech będą znajomi oraz internet. To w końcu gusta i preferencje Gości zdecydują o ostatecznej wartości przychodów.

Gdy oszacowaliśmy już wielkość przychodów oraz kosztów, możemy określić poziom zysku. Alternatywnym wyjściem (czasami bardziej przydatnym), jest załozenie z góry okreslonego zysku, który nas zadowala i modyfikacja sprzedaży tak, aby ten zysk osiągnąć. Analizujemy zazwyczaj kilka wariantów sprzedaży: minimalny, optymalny i pożądany. Pierwszay pokrywa wszystkie koszty a lokal wychodzi na przysłowiowe zero. Drugi generuje niewielki zysk, a trzeci pozwala wypracować zysk na poziomie jaki oczekujemy. Każdy z przypadków musimy obiektywnie ocenić, jako możliwy lub nie do osiągnięcia. Jeżeli nasza analiza wskazuje stratę, warto zmodyfikować założenia, na przykład, podnosząc ceny albo szukając oszczędności w kosztach, wszystko jednak w granicach rosądku.

Tak samo jak w poprzedniej analizie, również i tutaj, po starcie działalności, wszystkie założenia weryfikujemy, obserwujemy i określamy ich trafność. Jest to niezastąpiona wiedza, która w przyszłości pozwoli nam planować osiągane przychody z dużą precyzją dokładnością.

Dokładna i szczegółowa analiza rentowności zawiera oczywiście dużo więcej danych i pozycji i zajmuje sporo czasu. My wskazujemy natomiast pewien kierunek działania i istotne kwestie, na jakie z pewnością warto zwrócić uwagę. W przypadku wszelkich pytań i wątpliwości zapraszam na priv.

Tomasz Habdas

1 komentarz:

  1. W sumie zarządzanie jest bardzo ważną sprawą i bez tego nie ma innej opcji. Tak samo jak wdrożenie płatności internetowych https://www.cashbill.pl/ jeśli zależy nam na bardzo sprawnej i zarazem bezpiecznej obsłudze naszych klientów.

    OdpowiedzUsuń